"BOORDJOURNAAL"
Vrijdag 15
Maart
Henny gaat vast op pad. Ze blijft dan het weekend bij de kinderen, want voor heen en weer is wel wat ver en dan varen we ook nog verder weg. Vanaf Parijs rijdt er iemand met haar mee naar Nederland, zit je toch niet alleen in de auto. Vaar samen op met een andere lege spits die de sluizen iedere keer heel slecht treft, want als ik aan kom ligt ie er nog steeds. Tot in la Cave. Daar gaat ie weekend houden ik vaar door tot Montereau. Ga langszij een verlaten Moerbeke spits. Zonde om te zien. Het vooronder is helemaal leeg. Het schip zit onder de bladeren en andere troep van bomen, zo veel dat de spuigaten verstopt zitten. De tank doppen in het gangboord naast de roef kon blijkbaar iemand gebruiken en de deurklink van de stuurhut ook. Het casco is nog leuk, maar met de rest kun je niets meer. Ooit was het de trots van een familie uit Merksem. reactie

Reactie van
Sylvain Wieme
Is een dergelijke spits te weinig waard voor eventuele afbraak (of verkoop) ?

Donderdag 14
Maart
Het is vrij rustig met vaart. Meestal zijn er meer schepen met zand en grind onderweg op de boven Seine. De lossers hebben niet veel haast. De pousseur voor laten ze lang liggen. De opslag zit ver vol zeggen ze hier. Het is dat ze ons leeg moeten maken anders was het niet gebeurd. Het is wel al tamelijk laat, zodat we niet meer gaan varen. reactie

Woensdag 13
Maart
De Seine is in verhouding met de Oise tamelijk rustig. Hoef niet eens zo hard te draaien om de beoogde snelheid te halen. Bovendien maken we het niet laat, want heb morgen een pousseur voor om te lossen. reactie

Dinsdag 12
Maart
Op de Oise gaan we merkbaar sneller dan anders. Water is ook flink bruin. De volgende reis is bevestigd. Een reis vanaf de Yonne naar Leuven. Eerst de Seine nog op, maar dat is voor morgen. reactie

Maandag 11
Maart
Eer we de grote tunnel uit zijn is het dag. Aan sluis acht schutten we alleen, maar bij negen moeten we zolang wachten dat sluis acht inmiddels de volgende afvaart heeft afgeschut en met ons mee kan schutten. Buurman is leeg en is er na de vallei van Clery vandoor. Het water in de panden naast de Somme staat flink hoog. De lege buurman klaagt dat hij extra ballast heeft moeten zetten. Vreemd is het dan wel dat het pand van de tunnel just weer erg laag is. En dat loopt normaal ook al niet het beste. reactie

Zondag 10
Maart
Het is de laatste dagen wel prijs met harde wind. Zelfs hier waait af en toe het water uit het kanaal op. Hier en daar zijn takken en zelfs hele bomen gesneuveld. Er drijft veel van dat soort spul in het water. Heb te doen met een buurman die leeg onderweg is vandaag. Dat valt niet mee onder zulke omstandigheden. Wij zijn zwaar beladen onderweg en zolang alles goed vast is gemaakt hebben we er niet zo veel last van. Het meest vervelende is wel dat bij het invaren van iedere canal du nord sluis de kachel een keer ploft. reactie

Zaterdag 9
Maart
Auto weer aan boord. Henny heeft gisteravond alleen de jongste mee naar boord genomen. De rest had andere plannen. Zo gaat dat als de kinderen ouder worden. Het lange pand van Mons is normaal altijd een vervelend saai stuk, maar was nu lekker bezig op de pc zodat we onverwacht snel aan de sluis zijn. Voor we Frankrijk in gaan eerst de bunkers volgooien. Boven de laatste sluis maken we meteen vast. Er zijn mensen aan boord die graag willen weten wie de mol is. reactie

Vrijdag 8
Maart
Oeps, los in de touwen dat betekend dat het water vannacht verder is opgekomen. Er blijkt nu 10 % meer afvoer te zijn dan gisteren. Toch varen we niet eens zoveel slechter dan anders, want alle sluizen staan klaar en dat is vrij zeldzaam hier. Misschien zijn er wel zo weinig schepen, omdat sluis Gosselies vanavond in stremming zou gaan. Dat is uitgesteld, maar daar moest ik wel gericht voor informeren anders had ik dat niet geweten, want het stond tot gisteren nog gewoon vermeld. Nou dacht ik wel dat we er door zouden zijn voor die tijd, maar je weet het nooit zeker. Verderop twijfel ik een moment of we in Seneffe moeten blijven, maar bij berekening blijkt dat we net voor tijd door de sperdeur moeten kunnen zijn. Alleen bij aankomst bij de scheepslift blijkt die anderhalf uur langer te schutten. Ja, dat is waar ook. Dus vaar nog beneden de lift van Strepy Thieu. reactie

Donderdag 7
Maart
Met het aanbreken van de dag laten ook de buien het afweten en kan er geladen worden. 26 stuks. Dat doen ze hier wel zorgvuldig hoor. Als ze allemaal staan vertrekken we uit de haven en gaan de Maas op. Hard gaat het niet, want de regen heeft de Maas weer aardig doen aanzwellen. Blij dat we eindelijk in Namur de Sambre in draaien, omdat ik denk dat daar minder stroom loopt. Blijkt dat het daar nog gekker is en verlies een km in plaats van dat die er bij komt. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed