"BOORDJOURNAAL"
Zaterdag 30
Juni
Op naar de sporthal van Merwestein, daar zijn turnwedstrijden waar beide dochters aan mee doen. Ze vallen ook beide in de prijzen bij hun groep. Dus tevreden keren wij huiswaarts. Grappig om te zien dat de fietsenstalling op een dag als vandaag te klein is. Er staan meer fietsen dan auto's. Misschien wel omdat er hier ook een zwembad is. Wij geloven dat wel en springen als beloning overboord als we terug aan boord zijn. reactie

Vrijdag 29
Juni
Het laatste beetje lossen ze vanmorgen. Dan meteen weer vertrekken. We moeten maandag in Gent laden voor Soissons. Dat betekend dat we weer niet langs een bunkerstation varen dat GTL heeft. Om nu weer een reis alleen van die stink gasolie te moeten gebruiken heb ik niet veel trek in. Besluit een stukje om te varen via de Andelse maas. Dan komen ze met een bunkerbootje van Hardinxveld even naar de Merwede splitsing varen. Dat is het me wel waard. Alleen heeft sluis Andel storing. Anderhalf uur later is het euvel verholpen. Op tijd vast aan de Volkerak loopt zo aardig in het honderd. reactie

Donderdag 28
Juni
Eerste werk is het zout er af spelen. Dat gaat erg makkelijk met de dauw vanmorgen. Het laatste stuk van de reis gaat voorspoedig. Onderweg vraagt de ontvanger of we op schema liggen, want dan zouden ze graag meteen wat willen lossen, en dat gebeurd. Om half zes gaat de pijp er in. reactie

Woensdag 27
Juni
Daarom vanmorgen wat vroeger vertrokken. Bovendien ook om op tijd in Terneuzen te zijn. Daar ligt de Oostsluis er de hele week uit. Dan is dus tijdens laagwater alleen de zeesluis beschikbaar en dat is een goed recept voor chaos in Terneuzen. Zelfs met ons kleine scheepje de 3e ronde middensluis. Net op tijd buiten om met het laatste vloedje over te steken naar Hansweert. Mooi weertje maar droog overkomen zit er niet in, want het windje is best aanwezig. reactie

Dinsdag 26
Juni
De Schelderoute is geen optie deze keer. In Frankrijk is daar de eerste grote sluis gestremd. Alle verkeer moet via Deule en Leie. Daar zal het dus merkbaar drukker zijn. De flessenhals is de laatste sluis in Frankrijk. Daar hebben we de 3e schutting. Daarna loop het ook niet geweldig dus maken de planning niet helemaal waar. reactie

Maandag 25
Juni
Het Canal du Nord schutten we steeds samen met een andere spits, niet dat het druk is, maar we vielen precies samen bij de eerste sluis gisteren. Ieder vanuit een andere richting. De gasten vinden de tunnels hier wel het meest bijzonder. Ook leuk is het pandjes wandelen naast het schip. reactie

Zondag 24
Juni
Het is even de vraag hoe laat de sluisautomaat aan zal springen. Volgens mij is dat acht uur. Het Canal de Nord zuid stuk is onlangs veranderd, daar ook een bericht van gezien, maar van dit stuk niet. Om acht uur gaat de sluis aan en meteen op dubbel rood. De depanneur neemt echter niet op, een collega ligt een sluis verder en daar is de situatie net zo. Een uur later gaat dubbel rood er af. Die automaten moeten op zondag morgen natuurlijk ook uitslapen, die hebben een goede vakbond. reactie

Zaterdag 23
Juni
Weer gekozen voor de Abbecourt route. De gasten vinden het wel jammer dat hier het jaagpad onbegaanbaar is, want ze lopen af en toe graag een stukje mee. Al is op het voordek zitten ook erg mooi. In een paar pandjes tijd hebben ze al ijsvogels, een ree, een ringslang, een marter en een wild zwijn gezien. Plus natuurlijk de vele watervogels zoals, eenden, zwanen, reigers, hoenen en futen. De rust wordt opeens wreed verstoord door een achterop komend jacht, dat zonder aankondiging of wat vlak voor de sluis (ik had al op de afstandbediening de schutting aangevraagd) er opeens tussen komt. Dit met het nodige motor geweld. Ik heb moeite om het schip onder controle te houden en de kop zuigt naar het jacht toe, zodat daar de ruimte steeds kleiner voor hem wordt. Hij raakt hard de bodem of het damwand aan bakboord, dat kon ik niet goed zien. Hij is er wel langs. Het is een Australiƫr. Alleen onze vrouwelijke gast is ook een Australische. Daar krijgt hij niet mis te verstane kritiek van naar zijn hoofd geslingerd, Daardoor, of van schrik, laat hij ons toch eerst in varen. Het volgende pand naderen ze tot 500 meter achter ons en maken dan rechtsomkeer. reactie

Vrijdag 22
Juni
De grasdrogerij draait op volle toeren, dat geeft altijd zo'n typisch geurtje. Wel lekker eigenlijk, alleen als je een lading luzerne een week of langer in je ruim hebt ben je er op gegeven moment ook wel flauw van. In Reims zijn ze druk met roeien. Goed opletten, want erg breed is het niet. Aan Berry au Bac komt net alles uit alle richtingen tegelijk aan. Ik denk even dat ik de derde schutting heb, maar het jacht maakt alleen een rare toer om het eerste schip heen en maakt dan vast. Buurman dacht ook al die zo stiekem voor hem de sluis in zou schieten. reactie

Donderdag 21
Juni
Schip schoonmaken, gastenverblijf schoonmaken. Dan ziet het er weer fris uit. We komen gelukkig veel meer vaart tegen dan op de heen reis. Wel gezonder zo. Bij de brug van de route national naast de suikerfabriek zou een stremming moeten zijn volgens ons navigatie programma. En heb inderdaad wel scheepvaartberichten gezien met ongeveer die strekking over deze plek, maar als ik aan de stang draai gaat de sluis gewoon rood/groen. Dan varen we gewoon door. De bouwvakkers bij de brug maken ook geen rare gebaren dus vind ik het wel prima zo. Onze gasten willen 's avonds een stukje lopen. Punt is dat we dik 2 meter af liggen. De zwierboom wilden ze wel proberen. Wel stoer trouwens. Dus na een paar keer voor doen gaan ze er voor, aan de wal komen ging prima. Bij het terug aan boord komen had mevrouw wel natte voeten. Gelukkig niet bezeerd, misschien enkel buikpijn van het lachen. reactie

Woensdag 20
Juni
Aanvankelijk begint het goed. Alleen er zijn wat technische problemen waardoor het laden steeds weer stopt. Tegen de middag zit er nog maar de helft in, uiteraard is dat geen reden om nu de uitgebreide middagpauze over te slaan. De volle 2 uur later start het laden weer. Weer eens tarwe en dat is zichtbaar zwaarder dan de gerst. Nu wel plek voor de auto in het ruim, alleen ver komen we vandaag niet meer. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed