"BOORDJOURNAAL"
Dinsdag 30
April
Het lijkt wel of deze reis de spoorbrug van Tergnier niet eens de laagste is. We hebben royaal over. De bakker in Chauny heeft een goede klant aan ons. Daarna gaan we richting Abbecourt. Voor de tunnel mogen we niet verder. Een buurman is over een in het kanaal gedumpte auto gevaren. Nu moet de brandweer komen om te kijken of er niemand in zit en de auto er uit halen. Bijna altijd gaat het om gestolen auto's waar de tank van leeg was. Zo ook deze keer. Gelukkig lag er een baggerponton vlakbij. Twee uur later kunnen wij weer verder. De buurman niet want die is een roer kwijt en heeft schroefschade. reactie

Maandag 29
April
Vanmorgen komt er nog een jacht bij, dus acht schepen is een aardige score voor de rame van vandaag. Voor de vakantiegangers ook leuker dan is er wat meer te zien. Nu we zo ver achteraan hangen hoor je de ketting niet over de schijven bij de toueur rammelen en is het stil. Al is er een buurman die de hele tunnel de motor aan heeft gehad. Zag op een filmpje dat aan de ingang door zwager is gemaakt dat het touw van een buurman naar zijn voorganger verkeerd staat. Niet handig, want zo gaat ie steeds over naar de verkeerde kant. En dus niet fijn voor ons, want wij staan buiten zijn dieseldampen te happen. Zoals gewoonlijk zijn we de enige die de stuurhut er af hebben. Na de tunnel laat iedereen ons voorbij. Varen naar Tergnier. reactie

Zondag 28
April
Vanmorgen eerst de stuurhut in het ruim. De afdek kleedjes moeten meteen klaar gemaakt, want het regent helaas. Om negen uur springt de sluis aan, maar verder gebeurd er niets. Volgens de controle post is de sluiswachter onderweg. Ondertussen komt er een jacht aan dat recht voor de sluis vast maakt alsof wij er niet zijn. Sluiswachter maakt beide sluizen klaar en schutten op. Volgende sluis weer een sluiswachter nodig. Daarna gaat het beter. Bij de tunnel aangekomen liggen er al vijf geladen en een lege te wachten. reactie

Zaterdag 27
April
Henny en de kinderen zijn naar huis gereden voor Koningsdag, ze staan op de vrijmarkt. Ik vaar verder de schelde op. Onderweg krijg ik hulp van zus en zwager. Die hebben een paar dagen vrij genomen en varen nu mee. Aangezien het canal du Nord drie dagen dicht gaat varen wij via Canal St Quentin met de tunnel van Riqueval met zijn Toueur. Al is dat pas voor maandag. Vandaag gaan we naar Pont Malin. Tot daar is alles hoog genoeg. Bij de eerste Franse sluis is politie controle. Dat gaat echt anders dan in Nederland. Terwijl de schepen in de sluis liggen vragen ze een paar documenten. Meestal zijn dat volledig Nederlands talige. En daar maken ze hier niet veel van. Zo lang ze door vragen blijft iedereen in de sluis liggen. Een schutting gaat zo wel een beetje langer duren. reactie

Vrijdag 26
April
Vanmorgen zijn we toch gaan varen. Weten niet wat de volgende reis gaat zijn, maar alle mogelijkheden waren zuidelijker. Aangezien nu het tij richting Gent precies past maken we daar gebruik van. Onderweg proberen we een zaak te maken, alleen soms heb je van die dagen dat alles om een of andere manier stuk loopt. Uiteindelijk kort voor vijven uitsluitsel, dat reis nummer 5 wel door gaat. Geen slechte, maar flink ver leeg varen. In de Ardennen gerst halen voor wederom Herent. reactie

Donderdag 25
April
Het laatste stukje Leuvense vaart is voor vanmorgen. Buurman ligt al onder de kraan. Als die leeg is zijn wij aan de beurt. Af en toe moet er een moment gestopt vanwege een regenbui. Bovendien staat er een reparatie gepland waardoor er 2 uur niet gelost kan worden. Of we dan leeg komen is de vraag. Het aannemen van een volgende reis stel ik uit, want het is te riskant. Te meer omdat de lossers zeggen dat ze morgen niet komen. Dan zouden we maandag pas verder lossen. Uiteindelijk gaat de geplande reparatie niet door en komen we wel leeg. reactie

Woensdag 24
April
Eenmaal aan Merelbeke meteen de Zeeschelde af. Buurman heeft op tij gewacht en vertrekt samen met ons. Onderweg komen er een hoop jachten voorbij. Ze zijn allemaal van dezelfde werf. Wel 15 stuks. Geinig zo met zjin allen op stap. Het is een internationaal gezelschap. Wij zijn iets te vroeg aan de Rupel, doen rustig aan, maar moeten toch even wachten voordat we Zennegat in kunnen. Vanwege een te lage waterstand, maar ook omdat wij de derde schutting hebben. Na ons komen er nog twee. Druk vandaag. reactie

Dinsdag 23
April
Vertrek iets eerder van Marquion om op tijd bij sluis palluel te zijn. Al weet ik al dat we minstens de 2e schutting hebben. Eenmaal daar blijkt dat ik nog te vroeg ben. Een andere buurman is ook van Marquion vertrokken en is net als wij te vroeg. We schutten samen af. In Denain is er stroomstoring. Daarom gaf de sluiswachter dus geen antwoord via de marifoon. Na een minuutje of 10 is er weer stroom en kan er geschut. De rest gaat beter en varen België in. reactie

Maandag 22
April
Aan de zuidkant canal du Nord wordt er als een zondag bediend, aan de noord kant als een normale doordeweekse dag. Dat geeft boven sluis 8 natuurlijk drukte. Al varen wij de andere kant op. Dus nergens grote opstoppingen, maar lekker lopen doet het niet. Komen niet meer uit het canal du Nord. reactie

Zondag 21
April
Uiteraard schilderen we een paar eieren, zoeken er naar en eten ze op. Na het paasontbijt trappen we een balletje aan de wal en varen één pandje naar de volgende sluis. Daar rollen we voor het eerst dit seizoen onze tuin op de luiken uit. Na verloop van tijd is de gedachte om te gaan zwemmen zo aantrekkelijk dat het daadwerkelijk ook gebeurd. En het is niet eens zo koud, goed te doen. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed