"BOORDJOURNAAL"
Donderdag 25
November
Vanmorgen dan het laatste beetje lossen. Daar wacht ik niet op, laat het lossen vandaag aan Henny over. Ik rij naar Vlaardingen. Daar is de eind conferentie van het clean inland shipping project kortweg Clinsh. Als één van de deelnemers voor mij interessant. Helaas was ik 1 van de 3 aanwezige binnenvaart ondernemers. De helft van de aanwezigen kwamen van overheden van lokaal tot Europees. De andere grote groep waren mensen die op één of andere manier mee gewerkt hebben aan het project, zoals data analisten, fabrikanten van toegepaste techniek of meet bedrijven. Een belangrijke conclusie was, dat het loont voor overheden om te investeren in emissie reductie van de binnenvaart motoren. Iedere Euro geïnvesteerd rendeert 4 tot 5 maal voor de maatschappij door lucht verbetering. Door het dilemma dat de kosten voor de ondernemer zijn en de baten voor de maatschappij, maakt het dat hiervoor subsidies noodzakelijk zijn. reactie

Woensdag 24
November
Na de middag kunnen we starten met lossen. Volgens mij hebben we een nieuwe ploeg lossers. Kan mij niet herinneren dat ik deze mannen eerder gezien heb. Maar één van de twee kan zich ons wel herinneren. Hier zit geen water schot in. Dat weten lossers zich meestal wel te herinneren. Er moet regelmatig even gewacht, daarom komen we niet leeg. reactie

Dinsdag 23
November
Doen aan boord of het zondag is, slapen een beetje uit en vertrekken van Boortmeerbeek. Helaas heeft de nieuwe brug in Tildonk panne. Onze voor buurman ligt er inmiddels reeds 3 uur voor. Na nog een half uurtje hebben de mekaniekers kans gezien een opening te maken en moeten er meteen 3 schepen door. Wat uiteraard weer lange rijen weg verkeer tot gevolg heeft. Op de losplek blijk dat deze vertraging geen gevolgen heeft gehad voor de lossing. De voorganger van onze voorganger is nog niet eens half leeg. reactie

Maandag 22
November
Een uurtje voor lokaal hoogwater schutten we naar buiten. We zijn de enige. Eenmaal in Melle krijgen we voor stroom tot Steendorp ongeveer. Daarna de Rupel in, daar zitten we al snel achter een paar schepen die vanmorgen vroeg van Merelbeke zijn vertrokken. Als het vanmorgen ook al hun plan was om de Rupel op te gaan begrijp ik niet goed waarom ze niet wat later vertrokken zijn. Ze gaan in ieder geval verder de Nete op en wij de Dijle in en schutten op naar de Leuvense Vaart. reactie

Zondag 21
November
Een relaxte zondag morgen. Kunnen om 10 uur door de brug, maar bij de sluis kunnen we met de 2e schutting mee. Vaar op het gemak richting Merelbeke. Zijn nu te laat voor het ochtend tij. Overleg even met een collega die vrijdag heeft gelost in Herent en het lijkt er op dat er daar tot dinsdagmiddag nog voorraad schepen liggen. Dan is er voor ons geen noodzaak om het tij van vanavond te nemen. De zin er in ontbrak trouwens ook eerlijk gezegd. reactie

Zaterdag 20
November
Het is merkbaar weekend. De meeste schepen liggen i.p.v. Varen. Deze keer behoren wij bij de varenden. Helaas tot 2x toe een vertrekker voor ons. En dat op zaterdag is opmerkelijk. Verlaten Frankrijk en varen België in. Doen ook nog een sluis in Vlaanderen, maar daarna is het zes uur geweest en stopt de bediening. Leg het schip voor de ophaalbrug in Oudenaarde en sluit ons aan op de walstroom voorziening. Het gebruik van de generator is hier zo midden in de stad verboden. Daarom staan er walstroomkasten voor de vaarweg gebruikers. Iedereen tevreden zo. reactie

Vrijdag 19
November
Heel vroeg opstaan is niet nodig, hebben een schutting voor. Daarna gaat het best voorspoedig, omdat er weinig tegen vaart is. In Moislains gaat de sluis even uit bedrijf als wij aan de beurt zijn. Er moeten duikers in het verbindingskanaal naar het spaarbekken. Hebben wij mooi de tijd om een bezoekje te brengen aan de bakker en de drinkwater tank te vullen. De beloofde 10 minuten werden uiteindelijk een uur. Heel veel maakt het allemaal niet uit, want in de vallei naar beneden zitten we alweer snel achter onze voorgangers. In Marquion doen we een autowissel. Onze gaat eraf en die van de gast aan boord. Deze hadden we maandag hier laten staan, omdat we toch hier terug zouden komen. reactie

Donderdag 18
November
Mistbanken zorgen er voor dat we goed bij de les moeten blijven. Het zet niet door en met het ochtend gloren is de hinder ver verdwenen. Aan de Aisne monding vallen we precies samen met zus en varen verder richting Canal du Nord. Het is daar gelukkig niet zo druk als de vorige keer, maar redelijk goed gevuld. Aan Languevoisin een vertrekker, dus daar een schutting voor. Komen tot aan de vallei van Clery. reactie

Woensdag 17
November
De laatste 15 kilometer naar de laadplek. Er ligt een groot schip te laden. Als die klaar is zouden wij aan de beurt zijn. Het ruim heeft slecht kunnen drogen de afgelopen dagen. Het was grijs en regenachtig. Dus probeer nu wat verder te drogen door de luiken in de midden te leggen, zodat er lucht circulatie ontstaat. Helaas blijkt het te regenen als ik net even niet op let en weer met een natte buikdenning zit. 's middags als we gaan laden is de controleur van mening dat het voldoende droog is om de gerst te laden. De laadinstallatie is dit jaar volledig vernieuwd. Een verbetering is het helaas niet, de pijp kan nu nog maar één helft van de kade bereiken. Van ongeveer dwars uit en dan in stroom afwaartse richting. Onbegrijpelijk zulke ontwerpen. Dus zelfs met ons kleine scheepje moet je nog verhalen, maar snel gaat het wel. reactie

Dinsdag 16
November
Het is gelukkig een stuk minder druk dan afgelopen weekend. We kunnen leeg zonder ballast ons eigen tempo varen. Pas bij de 2 laatste sluizen raken we achterop onze voorgangers. De eerste kunnen we mee schutten. De volgende is een pousseur, maar eenmaal voorbij het Canal du Nord kunnen we ook daar wel mee schutten. 's avonds aan Verberie blijven we liggen bij bevriende collega's. reactie

Archief

Boordjournaal toevoegen aan favorieten. Ook kunt u de laatste updates op deze pagina met een RSS news reader volgen. RSS 0.92 Feed