"mei 2021"
 April
2021
 
Juni
2021
Zaterdag 1
Een vrije dag, De sluizen schutten niet. Haal op de fiets een broodje en wat lekkers. We verzorgen een lunch voor een delegatie bezoekers. Wel corona proof buiten. Het weer werkt gelukkig mee wat dat betreft.

Zondag 2
We zouden nu verder kunnen, maar besluiten Tanya naar de Ardennen te brengen. Daar kan ze met bekenden mee rijden naar Nederland. Ze heeft volgende week ook nog vakantie en die brengt ze door bij een vriendin aan boord. We blijven een beetje hangen bij het logeer adres. Dat zijn oud collega's van ons. Eer we terug aan boord zijn zouden we nog twee uurtjes kunnen varen, omdat we ruim in de tijd zitten besluiten we morgen verder te gaan.

Maandag 3
Nu dan wel eerste schutting op. Beetje nachtvorst gehad, het zeil over de stuurhut is wit van de rijp. Wel mooi en het zonnetje geeft al na een uurtje merkbaar warmte af. Na tien sluizen naderen we Reims, dan nog zeven sluizen en we zijn op de laadplaats in Courmelois. Maken het schip weer klaar voor de lading brouwgerst van morgen.

Dinsdag 4
Een nieuw gezicht bij de silo, buren hadden het er al over. De nieuwe silo chef werkt vlotter dan de vorige. De controleur is ook al zo'n jonge gast. Ze doen hun werk serieus. De gerst ziet er goed uit. Weinig stof of velletjes. Rond een uur of één zit het er in. Maken de vervoersdocumenten op en gaan op pad. Varen het eerste stuk met uitzicht op de beroemde champagne velden van regio Reims. Langzaam veranderd dat in de agglomeratie van Reims. Komen nog door de stad met zijn drie sluizen.

Woensdag 5
Dat gebeurd niet zo vaak meer. We hebben vanmorgen de derde schutting in Courcy. Staan daarom wat later op. De 10 sluizen gaan voorspoedig. In Berry au Bac pakken we de auto weer mee die we op de heenweg hebben laten staan. Na het lange pand gaan we via het canal Abbecourt, zo maken we een rondje, de heenweg was via de Aisne.

Donderdag 6
We mopperen graag op de VNF. Het vaarweg onderhoud is ver beneden de maat. Zo kan misschien de indruk ontstaan dat er helemaal niets gebeurd. Zo is het ook weer niet. Hier op Abbecourt lijkt het de laatste jaren alsof je door een jungle vaart. Een ander schip tegenkomen zonder dat je met de stuurhut door de takken moet was niet meer mogelijk. In het laatste lange pand is rigoureus gesnoeid, het kanaal lijkt opeens twee keer zo breed. Meestal ligt dan de helft van het gesnoeide op de bodem, maar het schroef geluid blijft rustig. Voorbij Abbecourt gaan we richting canal de Nord. Doe daar nog een paar sluizen.

Vrijdag 7
Zijn steeds alleen in de sluizen, vaar op eigen tempo. Het loopt best voorspoedig, tot in Clery, daar opeens een schutting voor en in de vallei verderop zie ik nog een aantal schuttingen gaan. Duidelijk achterop de schepen gelopen. Vanaf sluis 7 aan de kant van het noorden doen ze dat bij ons en krijgen we een buurman die mee schut.

Zaterdag 8
Na het canal du Nord weer richting Schelde. Daar wil het niet bijzonder vlotten, maar varen toch Frankrijk uit. Sinds belading al geen aangifte kunnen doen voor deze reis. Dat moet tegenwoordig online. De oude aangifte formulieren zijn inmiddels verleden tijd. Ze zullen wel spijt hebben dat dat systeem al weggegooid is. De hele VNF website is namelijk al bijna twee weken uit de lucht. Schijnt gehackt te zijn.

Zondag 9
Buren starten ruim voor negen uur de motor. De lichten voor de stad bij het stukje één richting verkeer staan nog rood. Precies om het uur mogen we de stad in varen. Schutten samen met de pousseur die voor ons lag, tot in Kerkhove. Daar zijn zij op de eindbestemming. Verder is er weinig vaart en schutten in Asper alleen. Het liep vandaag zo vlot dat Merelbeke ook haalbaar is voor sluitingstijd. Daar had ik niet op gerekend. Morgen ochtend om 6 uur naar buiten dan hebben we goed tij. Dat betekend dat er vanavond om 18:00 uur ook goed tij is, zijn wel iets te vroeg. Besluit dan toch om vanavond naar Steendorp te gaan.

Maandag 10
Een uurtje voor plaatselijk hoog water vertrekken we weer richting Rupel monding. De spoorbrug in Boom is wel een hindernis om rekening mee te houden, want rond hoogwater heeft de brug een vrije doorvaart hoogte van 2 á 3 meter. Als je voorstroom aan komt is het schip onverwacht stil moet houden iets wat je liever wilt voorkomen. Dat kan deze keer prima, de brug staat nog open. En sluis Zennegat staat klaar. Dat is dan wel het laatste wat voorspoedig loopt deze reis. Voorlopig zijn wij nog iet aan de beurt met lossen in Herent. Blijf daarom in Boortmeerbeek liggen en reis af naar het thuisfront.

Dinsdag 11
Een dag thuis is snel om. De kinderen wonen daar en hebben toch andere definities van opruimen en schoonmaken dan wij dat hebben. Mopperen daar over doen we niet, want kan me nog goed herinneren dat wij dat vroeger ook anders zagen. Neemt niet weg dat je daar even zoet kan zijn. Henny gaat terug naar boord, want morgen zouden we kunnen lossen.

Woensdag 12
Voor mij een dagje netwerken. Voor het eerst sinds lange tijd weer lijfelijk aanwezig op kantoor. En dan doe je de dingen net wat effectiever dan wanneer je dat met een video verbinding kan doen. Natuurlijk blijf je dan ook wat makkelijker hangen, want er is zoveel te bespreken. Daarom komt de andere afspraak die ik vanmiddag heb een beetje in de knel helaas, Uiteindelijk toch alles goed gekomen. Bij Henny is daar geen sprake van. Er zijn 's avonds een paar vrachtwagens uitgehaald en daarmee verre van leeg. Vrijdag verder lossen.

Donderdag 13
Besteed de dag aan sleutelen, aan de motorfiets dan wel. Eigenlijk gewoon regulier onderhoud. Doen een olie verversing, olie filter, luchtfilter, bougies, koelvloeistof, remvloeistof en de remblokken voor vervangen. Daarmee kan die er wel weer een poosje tegen.

Vrijdag 14
Na de hele week volgemaakt te hebben is dan eindelijk het schip leeg. Daarmee ontstaat meteen de vraag, waarheen voor een volgende reis. Het lijkt op leeg terug richting Frankrijk, tenminste dat zouden we kunnen besluiten. Maar die laad datum is nog zo ver weg dat we besluiten het hier even af te wachten.

Zaterdag 15
t/m zondag 16 mei. En zo zijn we dan weer het weekend thuis, zowaar tijd en ruimte in de corona regels om wat familie bezoek af te leggen. Zondag mag ik mee met mijn zoon om zijn helm aan te schaffen. Binnenkort mag hij dan eindelijk op voor het rijexamen brommer. Dat heeft door corona zowat een jaar stil gelegen.

Maandag 17
Met wat gezonde tegenzin begin ik vandaag aan de mail. Er stonden nog wat ongelezen berichten die de nodige aandacht nodig hebben. Onderbreek het saaie werk met een grote wandeling, waar Nera ook erg blij mee is.

Dinsdag 18
Na weer twee video vergaderingen kijk ik eerlijk gezegd wel uit naar morgen. Dan kunnen we weer een stukje varen. Kort reisje deze keer. Een Gent Helmond. Na het avond eten rijden we terug naar boord.

Woensdag 19
Al vroeg op pad om sluis Zennegat af te schutten, het water komt op. De spoorbrug Boom is nog net hoog genoeg om er onderdoor te kunnen. Vloed neemt wel langzaam toe. Draaien de Rupel uit en de Schelde op. Heb weer een video vergadering, jammer komt beetje vervelend uit hier op de Zeeschelde af en toe moet je hier de volle aandacht bij het varen hebben. Desondanks wel weer gelukt. Merebeke schutten we op en daarna Evergem weer af. Bij Eurosilo hoor ik dat de coaster waar we uit moeten laden nog niet binnen is. We zullen het wel afwachten.

Donderdag 20
Aan het eind van de middag komt de buurman voor een praatje en dat hij is gevraagd dichterbij te komen liggen, want de coaster is binnen Terneuzen. Om half zeven starten ze met laden, dan gaat het wel snel. Tenminste bij de buren, want als het onze beurt is blijkt de pijp kapot. Monteurs zijn een uur lang druk in de weer. Men wil beginnen, al snel blijkt dat het euvel niet is verholpen. Het is tamelijk behelpen, maar ze kunnen er mee laden anders wordt het morgen. Nu is onze planning toch al naar de knoppen en vanwege de harde wind is hier geen haast meer. Alleen men beslist dat wij geladen moeten worden met de pijp die niet veel meer kan. De lading gerst is enorme troep. Ze stinkt en stuift enorm, en weegt niet veel ook. Kom er aardig vol mee. Net voor donker vol. Zoeken een plekje waar we vannacht met rust gelaten worden en gaan slapen.

Vrijdag 21
Het was niet de bedoeling, maar vanwege de harde wind, die volgens de verwachtingen nog tot morgen middag aan houdt gooien we de route om. De ringvaart in en via Evergem naar Merelbeke. Daar een paar uur wachten op tij en dan af. Helemaal tot Antwerpen gaan we niet redden dus gaan het in twee etappes afleggen. Baasrode is tussenstop.

Zaterdag 22
Voor mooi is het wel wat te vroeg, maar het getij wacht nou eenmaal niet dus al je er van wil profiteren moet je de wekker zetten. In Antwerpen zijn nog steeds, maar 3 van de 6 sluizen op de rechter oever in gebruik. Anderhalf uur om naar binnen te schutten. Het kan gekker. De wind is trouwens conform de verwachting en zijn dus niet voor niets een eind aan het omvaren. Henny gaat even op en neer naar het thuisfront om kinderen te halen.

Zondag 23
Bijzondere ligplaats altijd dat gat van de vissen. Je ligt er in de Biesbosch midden in de natuur ver van alles. En alleen toegankelijk met iets dat varen kan. Ook bijzonder, bij de Amer centrale zijn ze op Pinkster zondag aan het lossen. Tja de energie centrale draait natuurlijk 24/7 en met die houtpellets heb je nu éénmaal veel materiaal nodig. Het is best een hele zit zo voordat we eenmaal in Empel zijn. Niet druk. Een sluisje boven Veghel is het mooi geweest voor vandaag. We gaan een stukje wandelen met Nera.

Maandag 24
Jammer van die drukke weg naast de deur anders lig je hier rustig. Erg ver is het niet meer. Ondertussen valt de ene na de ander bui. Op zicht fijn dat we dit jaar niet zo'n droog voorjaar hebben, maar nu begint het toch vervelend te worden. Na de middag is het stukken minder met de buien. Gewapend met een regenpak beginnen we aan een wandeling. Mooi gebied hier. Er ligt een MTB route en ook een motorcrossbaan. Alleen zien we niemand die er gebruik van maakt. Enkel andere honden met hun baasjes.

Dinsdag 25
Slechte start van de dag. Bij het uitvaren van sluis 9 verliezen we een roer. We liggen dus net iets te veel achterover, dat is nu bewezen. Jammer daar hebben we weer een hoop ellende van. Verzekering inlichten, die regelen duikers. Een paar uur later zijn die er al, die bergen ons roer. Ondertussen zijn wij naar de losplek gescharreld. Daar zijn we pas morgen aan de beurt.

Woensdag 26
Vanmorgen door de brug. Met de middag leeg. De buren komen ons even op halen, want ze vonden het geen werk om zomaar weg te varen en ons achteruit met één roer door de brug te laten knoeien. Het waait toch nog stevig. In de haven maken we gebruik van de waterkraan en overleggen met de expert van de verzekering. Die komt niet langs nu, omdat er niet zo veel te zien is. We kunnen in Nijmegen terecht voor reparatie, daar komt hij maandag wel kijken. Wij gaan alvast een stukje die kant op.

Donderdag 27
De wind is nog steeds behoorlijk aanwezig. Eenmaal door Empel is het vaarwater ruimer. Bij de sluizen was het elke keer hopen dat we zo in konden varen. Wat uiteraard niet altijd lukte. Je moet vooraf goed bedenken welke kant je gaat liggen, want met wegvaren heb je geen snelheid en luistert het roer dus maar één kan op. Als we voorbij sluis Grave zijn denk ik dat we nu alle hindernissen wel gehad hebben. Blijkt er 1 doorgang van Heumen gestremd vanwege werkzaamheden. Door het alternerend verkeer moeten we daar een paar minuten wachten. Het is er gelukkig breed genoeg en kan ik de kop op de wind houden. Een wacht steiger ontbreekt. In Nijmegen bij het reparatie bedrijf liggen we nog niets eens goed vast of er komen al twee mensen om de boel te demonteren.

Vrijdag 28
Voor ons een nieuwe kennismaking, niet eerder bij dit bedrijf gerepareerd. Terwijl de monteurs bezig zijn met het roer demonteren, maak ik ondertussen gebruik van de gelegenheid om beide gasolie tanks schoon te maken. Heb in totaal nog maar 150 liter aan boord. De BB tank is zo schoon, daar zit weinig troep in. De SB is meer werk, maar heb het wel eens erger gezien. Was nu 2,5 jaar geleden dat de tanks schoon gemaakt waren. Haal ook de kranen en fitting werk uit elkaar. Maak ze schoon en voorzie ze van nieuwe afdichtingen. In de hoop dat ze nu niet meer tranen. Als ik klaar en schoon gedoucht ben ruiden we naar huis.

Zaterdag 29
Op de motor naar kantoor voor een leden vergadering met een grote agenda. De vergadering is voor de leden online. Inmiddels heeft iedereen daar wel ervaring mee, dus dat gaat best goed. Na afloop rij ik via een toeristische route terug. 's avonds het gezin gezellig bij elkaar.

Zondag 30
Met de jongste dochter op pad met de motor. Gaan naar Yutphaas. Daar sluiten we aan bij vrienden. Rijden een mooie route richting Woerdense verlaat. Stuk langs de kromme Mijdrecht, de Amstel en via Loosdrecht binnendoor terug. Daarna brengen een bezoek aan oma als we met Nera een stuk gewandeld hebben. Zonder hond naar oma kan natuurlijk niet.

Maandag 31
t/m 4 juni. Het spul kan naar de draaier. Wij maken gebruik van het mooie weer en gaan aan de slag met onderhoud. Henny pakt voorop het roef dekje aan. Ik pak allerlei klusjes aan, knap houtwerk op, een verroest lampje maak ik weer toonbaar, zet de pet van het stuurhut dak vast, recht een kromme bolderpen, bestel een nieuwe gasveer voor het machinekamerluik voorop, de zwenkmotor van de autokraan blijkt los te zitten, dus zet hem weer goed vast. Ontvet het hele roerwerk in de achterpiek. Het leek voorspoedig te gaan met het maken van de nieuwe roer as. Alleen blijkt er een foutje gemaakt met de gaten in de roer flens. Dus die moet terug naar de draaier. Jammer, want dat levert weer vertraging op wat onze plannen in de war gooit. Uiteindelijk lossen ze het probleem weer op en zit vrijdag middag alles weer op zijn plek. Mooi nog even de tijd om het weer rood te schilderen. Ziet er wel fraai uit. Hoop dat de nieuwe vetkering beter zijn werk doet, want de oude lekte nogal waardoor het een vette bende was. Aan het einde van de dag als de monteurs weekend hebben en van boord zijn, verhalen de schepen. We liggen hier soms 5 of 6 breed, gelukkig heeft er één spudpalen en sindsdien die langszij lag ging het minder tekeer. Ondanks dat we in de haven liggen, ligt het met een paar van die 80 of 85 meter schepen langszij niet super. Als binnenste schip ligt een passagiers schip dat het overlopen moeilijk maakte, omdat het eigenlijk alleen over het voordek kan. Afijn pakken de auto aan boord en vertrekken. Eerst naar het bunkerschip om de bijna lege tanks te vullen.

 April
2021
  
 Juni
2021