"juli 2009"
 Juni
2009
 
Augustus
2009
Woensdag 1
Zes uur weer de gang erin. Half negen boven Pontoise. Blijkbaar heeft de petitie tegen zijn ontslag van de Nederlands sprekende sluiswachter geholpen, want we krijgen antwoord in het Nederlands als we ons opgegeven bij de sluis. Zijn uitspraak wordt ook steeds beter trouwens.

Donderdag 2
Dan ben je zeker een keer naar het zuiden geweest, krijgen we als antwoord, als ik tegen de buren vertel dat het 5 maanden geleden is dat we door het canal du Nord gegaan zijn. Nee helaas, niet naar het zuiden geweest, maar misschien komt daar binnenkort verandering in.

Vrijdag 3
Opstaan in zwembroek, zo gaat dat hier al een paar dagen. En het is weer eens ouderwets aanschuiven dus tussendoor genoeg tijd om even overboord te springen. We komen nog wel uit het Canal du Nord, maar niet veel verder.

Zaterdag 4
Twee kanoërs proberen op ons golfje een eindje mee te varen. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig, want eentje rolt er ondersteboven. En dat hier in de stink Deule. Verder komen we verder dan gedacht, want we schutten de hele dag overal alleen en komen nog voor sluitingstijd benden sluis Vijve. En kunnen zo aan een verplichte rustdag in niet zwembaar water ontsnappen.

Zondag 5
Met 4 spitsen geschut vanmorgen het is net hoogwater in Melle. Dus houden we in Steendorp tijstop. De Royersluis is nog gestremd en moeten door naar Kruisschans, dus het is wel de moeite. De Royer heeft de naam van langzame sluis, nou de Boudewijn sluis kan er ook wat van. Het voordeel is dan wel dat er hier 2 van zijn. Ander voordeel om de pijn te verzachten is de vele live muziek vanaf het Werchter festival op Studio Brussel.

Maandag 6
Net voor de Volkerak belde een bevrachter of we nog een keer naar Emden wilden. Ja, hoor dat willen we wel. Daardoor was ik wat laat met het opgeven voor de sluis, maar nog net voor de scheidingsdam krijgen we de vraag of we nog via de jachten sluis kunnen, dus roer dwars en een haakse bocht is het resultaat. Ook de ontvanger belde nog of we morgen ochtend kunnen lossen. Vandaag loopt alles op rolletjes.

Dinsdag 7
Om 9uur leeg en weer vertrokken, we gaan deze keer eens gewoon dezelfde weg terug. In Den Bosch ging sluis 0 zo rap dat ondanks de snelle wifi verbinding een groot bestand dat we binnen wilde halen nog maar net klaar was. D en ik kijken en luisteren onder het varen naar de mooie licht en geluid show van een enorme onweersbui. In Tholen vastgemaakt.

Woensdag 8
Op de marifoon hoor ik dat in de bocht van klein kasteeltje een pousseur aan de grond gelopen is. Het is iemand die regelmatig de Zeeschelde doet. Het blijft een verraderlijk stukje vaarwater. Als je het met hoogwater voor het eerst ziet, denk je, maken ze hier nu al die ophef over. Maar met laagwater daarentegen is het letterlijk en figuurlijk slikken.

Donderdag 9
Je kent dat spotje vast wel, over de angst als je aan de kassa betalen wilt en niet zeker weet of er nog genoeg geld op de rekening staat. Zoiets heeft Henny ook meegemaakt. Er staat wel voldoende geld op de rekening. Alleen in België kun je er niet mee betalen. Het is werkelijk te zot voor woorden dat je in de Benelux nog verschillende bank systemen hebt die onderling niet uitwisselbaar zijn. Omdat we het probleem kenden als ervaringsdeskundige. Heeft ze voor de inkopen gevraagd of ze met een betaalpas van een Nederlandse of Franse bank betalen kon. Dat was geen probleem. En dan met een volle kar bij de kassa en beide kaarten geweigerd. Ze zullen vast gedacht hebben: "die Hollanders zijn onvriendelijk".

Vrijdag 10
Tijdens het laden komt er een eend op de lading zitten en gaat er op zijn gemak van zitten eten. De pijp komt op 1,5 meter langs, ook ik kan langs lopen, ze is er allemaal niet van onder de indruk en eet rustig verder. Na de middag klaar met laden in Aalst. Er zit nu weer wat meer in als vorige keer, 222 ton. In Dendermonde blijven we liggen. M haar vakantie begint vandaag. Tussen hier en Antwerpen kan de auto nergens aan boord. Er komt ook nog een logee mee, gezellig.

Zaterdag 11
Tegenstroom tot Baasrode, Dan met gang naar Antwerpen. Wel is nog de Royersluis gestremd. Om half 1 aan de Kruisschans en dan mogen we om 14:40 uur al invaren.

Zondag 12
In Vreeswijk treffen we een bekende op de sluis. Henny haalt nog wat spullen op en spelen nu verhuisschip. Tegen de avond is het eindelijk wat vriendelijker weer en overwegen om nog een duik te nemen.

Maandag 13
Een stukje voor de Rotterdammer hoek op het IJsselmeer zetten we de motor stil en nemen 1.5 uur pauze, we zwemmen en jetten wat. Binnen Lemmer houden we het weer voor gezien.

Dinsdag 14
Voor ons dit jaar geen feestelijk 14 juli. We hebben een begrafenis.

Woensdag 15
Je moet in Emden blijkbaar melden op VHF 13 bij het hafenambt, want de havenmeester (duidelijk een ander als vorige keren) staat op de wal te brullen. Zoals hij daar nu staat voldoet hij prima aan zo'n beetje alle vooroordelen over Duitsers. De auto aan de wal gezet. Hier op het haventerrein staan duizenden nieuwe VW klaar om verscheept te worden. Langs de portier naar buiten, zodat we vanavond weer terug het terrein op mogen. Als we 's avonds voor de poort staan valt het niet mee om de portier wakker te krijgen.

Donderdag 16
Acht uur gaan lossen, één van de mannen in het ruim vraagt na het lossen om een biertje, het is dan net 11 uur geweest. Zijn gezicht verteld mij dat hij er geen barst van geloofd als ik zeg dat we dat niet aan boord hebben. Meteen terug gevaren naar Delfzijl. In Groningen gebleven om de logee terug naar huis/boerderij te brengen. Om vervolgens een nieuwe weer mee te nemen. D mag op de boerderij blijven.

Vrijdag 17
Als we een klein stukje gevaren hebben, maken we aan de Gaarkeuken weer vast. Daar worden de kinderen weer uitgewisseld. Maar ze komen nu wel met extra zwemmers. Allemaal nemen we een duik in het heerlijke water. Als iedereen weer is opgefrist, gaan ze weer terug.

Zaterdag 18
D is boos, hij wilde langer op de boerderij blijven logeren. En nu moeten zijn zussen het ontgelden.

Zondag 19
Opstaan in zwembroek, ondanks dat de zomer is vertrokken en we haast van dek waaien. Het is dan ook slingeren geblazen. M zegt dat mama al een beetje groen ziet. We doen een spelletje wie het langst kan blijven staan met zijn voeten tegen elkaar. In Lelystad blijven liggen. Het vastmaken ging niet makkelijk, omdat de palen te ver uit elkaar stonden waaiden we er zo tussendoor. Met de kop op een privé steiger geland, en zo zijn we maar blijven liggen. De jetski in het water gezet en ben gaan jetten even buiten de dam, er staan flinke golven waarover je goed kunt springen. Wel vermoeiend.

Maandag 20
De wind houd nog maar aan er is nu WZW 5 á 6. We gaan daarom eens varen via de Flevopolder, dat hebben we nog nooit gevaren en schutten af in Lelystad. En aan de Bloc van Kuffeler weer naar het Markermeer. De enthousiaste sluiswachter komt naar buiten en vindt dat er te weinig spitsen langskomen. In IJmuiden blijkt dat de laadplanning uitloop, er is één laadband in panne.

Dinsdag 21
Wat lig je hier vies in IJmuiden zeg, er is zwarte stof op het schip gewaaid. De kinderen van de buren zijn de hele dag bezig om hun buitenboord motor aan de praat te krijgen. Tegen de avond hangen ze teleurgesteld een andere motor aan de boot, maar die is nog niet half zo sterk en dus lang zo leuk niet.

Woensdag 22
Het wachten wordt beloond, we kunnen gaan laden. Na belading meteen vertrokken, maar gewacht met het schip schoonmaken totdat we weer zoet water hebben. 's Avonds hebben we 60 km saai kanaal achter de rug.

Donderdag 23
Oeps er staat een stevig stroompje op de lek. M is al 14 dagen aan het aftellen voor haar verjaardag. Nu is het eindelijk zover. Ze is zeer in d'r nopjes met de pakjes, en de zelf gebakken cakejes.

Vrijdag 24
Het is goed te merken dat het voor veel mensen vakantie is. Er is heel weinig vaart. In Hardenberg worden we weer hartelijk ontvangen door de ontvanger en krijgen een kabeltje met walstroom voor het weekend. We duiken ook nog snel voor sluitingstijd in de campeer en outdoor winkel hier op de wal.

Zaterdag 25
Dagje uit naar Drouwenerzand gegaan. Een klein kinderpark in Drente, waar je entree betaald en dan je geld de hele dag kunt opbergen. We houden het tot sluitingstijd uit.

Zondag 26
Als de auto van binnen en van buiten schoon is, komt de visite. Pake en Beppe, en de zus van Janarie met man en kinderen, komen de verjaardag van M vieren. We eten geen originele Limburgse vlaai, maar de bodem is zeker zo lekker. 's Avonds een BBQ.

Maandag 27
Om half 8 komt de kraan om te lossen er aangereden. Na de koffiepauze gaat de ketting van de lopende band stuk. Nog geen uur later is er al een andere gehaald en kunnen we verder. Na leegkomst achteruit de haven uit om nog een reisje Emden op te halen.

Dinsdag 28
Buurman klopt erg vroeg. Dan ben je toch je bed uit en zijn wij ook maar vertrokken. Op de IJssel komen we een kamikaze jachtenschipper tegen. Hij vaart op een heel kleintje waar je zonder vaarbewijs op varen mag. En wist dus niet wat een blauw bord betekend. Ik voer kort aan de verkeerde wal . Zelfs voor zo'n klein jachtje was er eigenlijk geen plaats. Omdat aan zijn koers te zien was dat hij het toch wilde proberen ben ik maar wat af gegaan. Op dat moment verlegd de beste man ook zijn koers, om naar het lijkt toch SB op SB te passeren. Dus ben ik maar gestopt met aan BB meer ruimte te geven. Tenslotte besluit de man er alsnog aan BB langs te willen. Inmiddels staat hier de hele familie in de stuurhut. Wil je geloven dat je op zo'n moment hard ouder wordt.

Woensdag 29
Via kruisschans zou ik anderhalf moeten uur wachten voor we de sluis in mochten varen. Dan via Royers proberen, daar half uurtje wachten. Een bliksembezoek afgelegd bij de buren die daar liggen te wachten op lossing. We moesten ze wel uit bed kloppen. 2 uur voor hoogwater op de Schelde. Het gaat als de brandweer, 2,5 uur later al in Dendermonde. Nog vroeg in de middag laadgereed aan de fabriek. In tegenstelling tot eerder verzoek van de verlader, kan er niet geladen worden, omdat er geen personeel genoeg is. Het is verlof. Dan nemen wij dat vanmiddag ook en gaan gezellig de stad Aalst in.

Donderdag 30
Deze keer moeten we steeds wachten als er een vrachtauto komt om te laden. En die komen er regelmatig. Wegens verloftijd is er maar één mannetje die de schepen en de auto's moet laden. Als we vol zijn maken we nog een keer vast in de stad, recht voor de deur van een karpetten winkel om de in soldes (uitverkoop) gekochte spullen aan boord te dragen.

Vrijdag 31
In de Kreekrak schutten we met een groot nieuw koppelverband dat de CO2 competitie vlag voert. Dat is een brandstof besparingswedstrijd. Blijkbaar wil hij winnen want in de Volkerak schutten we weer samen. En dat is zeer ongebruikelijk. Als we de lek opgaan slaan we af en het koppelverband gaat richting Rotterdam.

Reactie van
Sjakie
Meestal kom jij ze aan Rotterdam weer tegen zeker…

Reactie van
Janarie
Ja, en de hele snelle komen wel 2x voorbij!

 Juni
2009
  
 Augustus
2009