"mei 2009"
 April
2009
 
Juni
2009
Vrijdag 1
een feestdag in België. Met vereende krachten schilderen we het ruim. Gelukkig kunnen we 's avonds zeggen dat het af is. Moe maar voldaan ploffen we 's avonds op de bank.

Zaterdag 2
Voordat ze beginnen met laden controleer ik of de verf al hard is. Niets aan de hand er kan geladen worden. Toch nog niet. De bascule (weegschaal) is kapot en nu weten ze niet hoeveel gewicht er geladen is. Dus neem ik de ijken op voordat ze beginnen met laden en nog eens als we vol zijn. Dan kun je aan de hand van de meetbrief precies zien hoeveel het schip geladen heeft. De man die mij de transportdocumenten moet geven kijkt er van op dat we het ingeladen gewicht zo precies kunnen uitrekenen. Zo bijzonder is dat niet zeg ik. Elk schip heeft een meetbrief en elk schip kan dat dus. Dat is weer een voordeel, want bij vrachtauto's gaat dat niet.

Zondag 3
Als de vloed begint te komen schutten we naar de Schelde en gaan richting Gent. 4 uur later zijn we alweer boven sluis Merelbeke en maken daar vast. Nee, geen overuren deze reis hoor.

Maandag 4
Vandaag ook maar een paar uur varen en we zijn alweer op de losplek. Niet meteen lossen, dan kan ik mooi wat boodschapjes halen. Als de buurman leeg is ga ik op zijn plekje liggen.

Dinsdag 5
5, 6 en 7 mei beurs in Gorinchem. Ik (Henny) heb in mijn funtie als P.R. bestuurslid, op de Contruction and Shipping Industrie de ELV vertegenwoordigd samen met Anne Filius m/s Shiva, Rens Blessing stage leerling aan boord van de Picaro en Hans Schipper van kantoor. Het was zo ontzettend druk dat we geen van allen gebruik konden maken van de 6 stoelen die aanwezig waren. Het was een goede zet Rens te vragen, hij heeft veel jongeren aangesproken. Na drie dagen op de beurs, heb ik de indruk dat we een aantal mensen aan het denken hebben gezet wat betreft de spitsen vaart. Er zijn in ieder geval 4 mensen op zoek naar een spits, en willen binnen afzienbare tijd varen. Heel veel aanvragen gehad van mensen die de DVD willen hebben, van de Westropa die ik een jaar geleden zelf gefilmd en bewerkt heb. Nu in onderhandeling met vereniging de binnenvaart om de film op DVD te zetten. ook nog een bedrijf in Nieuwegein gevonden die misschien ook de film op dvd wil zetten. Nu maar eens kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Als dat allemaal lukt zult u de DVD wellicht via onze site kunnen bestellen? Iets wat niet te bestellen was maar wel werd weggegeven was de Bureau Voorlichting Binnenvaart poster van de westropa. Al met al heb ik het idee dat de beurs een succes was.

Dinsdag 5
Om 6 uur begint de zuiger te ronken. Het is een enorme los installatie, wel ingenieus bedacht. Ik denk alleen dat het wel een duur geval is. Om 9:30 uur leeg. 1.7 promille minder uitgelost als geladen, dat is niet gek. Nog even het schip afgespoeld, er was toch wel wat uit het ruim gewaaid en met een beetje regen is dat hartstikke glad aan dek. Dan rond en weer op weg naar Aalst. Beneden Merelbeke is het uitzonderlijk laag water 1.68 m staat er nog maar. We zijn leeg anders had ik nog even gewacht, want het komt al wel weer op. Dus tegenstroom naar Dendermonde. Daar is het net hoog water, en dan is het wel even opletten bij de spoorbrug van Oudegem, die is dan niet zo heel hoog meer. Maar het past zonder ballast te nemen. Boven Aalst in de zwaaikom rond en kunnen morgen weer laden.

Woensdag 6
Zeven uur komt de controleur een LCI afgeven , een uur later komt er iemand de pijp boven het ruim hangen. Nadat er een hoopje van ongeveer 2 ton in ligt gebeurd er tot de middag niets meer. De bascule is nog steeds kapot. Hij mag niet verder laden. Als we dan vol zijn komt de sluiswachter vragen wanneer we afschutten. Nou nu? De bruggen in Aalst hebben dan net spitsuur sluiting achter de rug, dus dat komt mooi uit. Wat ook mooi uit komt is het tij op de Schelde. Met als we in Antwerpen zijn is het met de ebstroom gedaan. De Royersluis komt niet zo mooi uit, net dicht. Heb ik wel mooi de tijd om even te douchen, afwas te doen en een belletje plegen. Met zijn tweeën schutten we naar binnen.

Donderdag 7
In het Noord-kasteel dok liggen de grote lege schepen van kant tot kant. Een goede crisis indicator. Glas, papier, huisvuil en lege verf blikken afgegeven op het depot. En om half negen vertrokken. In de Dortsche kil geeft een collega commentaar op een rijkswaterstaat bootje met haast. De golven lopen over de achterboeing zo naar binnen bij de beste man. Waarop een andere collega droogjes antwoord, "Dat is het nieuwe varen".

Vrijdag 8
Via de koninginnesluis in Vreeswijk gevaren. M is uit en haal haar te voet op. Het is nu niet ver. Zo mooi is het nog niet uitgekomen. Het is wel druk dus kunnen we geen plekje vinden om de auto aan boord te nemen. Uiteindelijk is het met wat kunst en vliegwerk gelukt. Maar kon Henny wat moeilijk aan boord komen. We komen in de buurt van het IJsselmeer en de wind trekt stevig aan, in buien waarschuwing tot windkracht 9. Als we in Schellingwoude zijn kijk ik nog eens op buienradar en zie dat ze over zijn. Op het uurbericht van de post IJsselmeer gebied is te horen dat de wind zal afnemen en dat de actuele wind 6 á 7 WZW is. Dat moet kunnen met de huidige lading, dus we gaan door naar Lelystad. Er lopen flinke golven dat wel, maar het valt erg mee, want ze komen recht van achteren.

Zaterdag 9
De wind is een heel pak minder dan gisteren en dat is voor het stuk naar lemmer erg prettig. Het is best druk met schepen die beter weer hebben afgewacht. Om 10:00 uur in Lemmer. De WestEuropa vaart een klein stukje voor ons en dat geeft wel wat spraakverwarring op de marifoon. Het weekje logeren van D en T bij de ' www.msoldenburg.de ' zit er weer op. En ze worden bij Oude schouw weer aan boord gebracht. Op de valreep door sluis Gaarkeuken.

Zondag 10
Om acht uur aan brug Zuidhorn, de auto gaat er niet onderdoor, die op de luiken gezet, dan gaat het wel. Dan zijn we als de brug bediening weer begint aan de Paddepoel brug. Van Delfzijl even op kraamvisite en dan M weer naar internaat. 's Avonds nog over naar Emden en op de losplek gaan liggen.

Maandag 11
Voor Duitse begrippen beginnen ze niet vroeg met lossen. De bobcat is erg groot. gelukkig doen ze er wel voorzichtig mee, tenminste pas nadat ze een T-ijzer uit de vloer hebben gereden. Meteen maar met het lasapparaat het ruim in om de boel te repareren. 's Middags met eb weer terug naar Delfzijl. Het waait flink en met binnendraaien slingeren we flink. Via de kleine sluis naar binnen geschut. Geen werk kunnen vinden in Duitsland. Tijdens het lossen ook nog wasserschutz polizei op bezoek gehad. Ze kwamen niet langszij want de boot was groter als die van ons. We waren januari in Keulen gecontroleerd dus het was weer zeer dringend nodig, tsssss. Echt vervelend waren ze niet, meer nieuwsgierig denk ik.

Dinsdag 12
In het hoge noorden van het land komen we niet meer zo vaak dus nu gaan we op familie bezoek. Dan gaat de telefoon en heb ik op één van de uitgegooide lijntjes beet. Aan de reis. Het is absoluut geen hoogvlieger de tijden zijn niet beter, helaas. In Winschoten laden naar lieshout. Op zich wel leuk, want we zijn al wel eens in Veendam geweest om te laden voor Sete, maar nog nooit in Winschoten. We varen langs de vele scheepswerven die het nu nog druk hebben. We passeren wel een stuk of 20 klapbruggen en langs Slochteren met zijn gasbel. 's Avonds in een klein haventje de silo gevonden.

Woensdag 13
De silobaas moet ons uit bed kloppen. Dan de ijken weer opnemen, want hier is geen weegschaal om te meten hoeveel ton er geladen is. Nog ruim voor de middag vol. De transport documenten worden opgemaakt en we vertrekken. Na 2 bruggen is het middagpauze. Dat kunnen ze in Nederland dus ook. We liggen nu naast de nieuwe modelwijk, de blauwe stad, de mensen van de silo waren er niet enthousiast over. 's Avonds weer terug in Groningen. We varen laat door naar Schuilenburg.

Donderdag 14
Als we in Lemmer zijn geven ze weer wind waarschuwingen. De wind komt uit het oost noord oost, dus ook deze keer is dat geen enkel probleem. We zijn vroeger in Lelystad dan gedacht. Dus gaan we nog door naar Schellingwoude, dat komt dan morgen weer goed uit om M op te pikken.

Vrijdag 15
Via de Oranjesluizen naar het Amsterdam-rijn kanaal. In Nieuwegein schieten we aan bij het service station. Klinkt heel luxe, je kunt er al je rommel kwijt, bedrijfsafval tot een lege fles. Dan M van school halen, dat kan vandaag met de fiets, dat is pas luxe, dat het weer zo mooi uit komt. In Den Bosch bij sluis 0 vraagt onze voorbuurman aan de sluiswachter of dat spitsje voor de sluis ook mee gaat, Waarop de andere buurman op zijn Zeeuws antwoord: ja, wa dah hu dan, wie lihu hier heen vliege te wanghuh". Dat was lachen.

Zaterdag 16
Wij zijn sponsor van het Bureau Voorlichting Binnenvaart en die hadden voor vandaag de sponsor dag op het programma staan, in de Efteling. Een volledig georganiseerde thema ochtend en s' middags tijd voor in het park. Het B.V.B. is goed bezig voor de bedrijfstak, dat zou iedere binnenvaart ondernemer inmiddels wel opgevallen moeten zijn. En op een dag als vandaag denk ik hoe kunnen ze het er allemaal van doen?

Zondag 17
Vandaag het laatste stukje van de reis, drie uur voor de wal. Als we M op internaat brengen zijn ze op het speelterrein aan het voetballen, ze vragen of ik mee wil doen. Ach dat is al zo lang geleden dat het me wel leuk lijkt. En dat was het ook.

Maandag 18
We zijn nummer 3 om te lossen vandaag, toch al vroeg leeg. Zodat ook de laatste die hier van het weekend is toegekomen ook vandaag lost. Maar wat nu? Niet aan de reis en geen idee waarheen, dus zoeken we een mooi plekje om een paar dagen te liggen.

Dinsdag 19
We liggen op het Wilhelmina kanaal bij sluis V, wat eigenlijk geen sluis is. Je ligt er rustig. D en T kunnen hier aan de wal spelen. Henny gaat met de kinderen naar oma, want D moet morgen vroeg voor zijn oog in het ziekenhuis zijn. Hij had last van zijn oog dus een vervroegde afspraak gemaakt.

Woensdag 20
De controle van D valt erg mee, de druk is prima en zijn zicht ook. Het gemaakte gaatje in zijn oog is ook schoon. We houden het erop dat er een vuiltje in heeft gezeten. M is vanmiddag vrij en donderdag en vrijdag ook. Dus neem ik haar gelijk mee naar boord. Lekker lang weekend.

Donderdag 21
Vandaag halen we het herft achterop leeg en maken af waar onze parttime matroos aan begonnen is. Hennie doet een kant van de blauwe den schuren en Janarie verft het herft.

Vrijdag 22
De bovenkant van de den daar waar de luiken op rijden(bulb) had Rens ook al voorbewerkt, dus kon Janarie die na een extra laagje menie ook in de verf zetten. Hennie heeft ondertussen de blauwe den aan de andere kant geschuurd. En ook de plekjes twee keer in de grijze menie gezet.

Zaterdag 23
Janarie verft de randjes, stangetjes en de hoeklijntjes van de blauwe den en Hennie mag er achteraan met de roller om alle vlakke gedeeltes te doen.

Zondag 24
Wandelen in het natuurgebied de Mosbulten. Best mooi, alleen snap ik nu wel waarom we van de week zo veel last van muggen hadden, het is hier een muggen kwekerij en een kikker paradijs. 's Middags voor het eerst dit jaar naast het schip gezwommen. Een lekkere opfrisser.

Maandag 25
Janarie gaat naar een vergadering in Rotterdam en haalt tevens nog wat verf en schuurpapier. We zijn aan de reis en moeten zaterdag laden in Aalst voor Emden.

Dinsdag 26
Omdat het mooie weer even over is gaan we alvast een stukje varen. Volgens de borden die hier op de kant staan mochten we maar 3 dagen blijven liggen. Wat dat betreft werd het ook tijd. Als we net voorbij Helmond zijn krijgen we telefoon van het internaat. M is ziek, of we haar willen komen halen. Dus auto eraf en een retourtje internaat gedaan. Wel jammer want ze had deze week avondvierdaagse, nu heeft ze er maar één avond meegedaan.

Woensdag 27
Om het sluizen doen niet helemaal te verleren gaan we weer via Mol. Met Wijnegem op het Albert Kanaal meegeteld, 11 sluizen gedaan vandaag.

Donderdag 28
Om half 9 komt de bunkerboot, zijn vorige klant nam in 1 x net zoveel als wij in een heel jaar. En waarschijnlijk zal ik dit jaar nog minder brandstof gebruiken, omdat er minder werk is. Daarna varen we naar Dendermonde, boven de sluis blijven liggen en leg een kabel voor de walstroom die je hier kunt gebruiken. Een uurtje later komt er een beunschip dat hier moet lossen, dus kabel weer opgeruimd en verhuizen we langszij het beunschip.

Vrijdag 29
Nog 2 sluizen dan zijn we weer in Aalst. Moeten een stukje voorbij de laadplaats varen om rond te kunnen, en dan terug. We zetten het bij bootje overboord en gaan een stukje varen. Van fietsers en wandelaars krijgen we jaloerse blikken. Het is ook erg aangenaam met dit voorbeeldige weer. Na een half uurtje komen we voor een lage brug, maar het bootje kan er net onderdoor, we gaan nog verder. Daarna de sluis van Teralfene. Ik bel het nummer wat staat aangegeven en de sluiswachter zal de sluis bedienen. Dan door naar de volgende sluis. In Denderleeuw, die doen we niet en gaan in Denderleeuw een ijsje eten. Dan weer terug naar boord. Wel eens leuk om te doen. In principe kunnen we met de westropa helemaal door tot aan het kanaal Nimy Blaton, maar boven Aalst is geen pond werk dus daar komen we waarschijnlijk nooit. 's Avonds komen Roeland en Oma, ze varen het weekend mee.

Zaterdag 30
Ben nummer twee om te laden. De man die de pijp bediend is er nog niet zo handig mee. Af en toe gooit hij wat in het gangboord. Één keer gooit hij de schoenen vol die hier voor de deur staan. Om 2 uur is ook het ruim vol. Het is nog lichter dan de vorige keer, nu maar 208 ton geladen. Op de schelde krijgen we na 1 uurtje al vloed tegen. Als we in Antwerpen aankomen is de vloed op. Dat is beroerd gepland, maar dan wel weer de royersluis in record tempo naar binnen geschut. Henny vertrekt 's ochtends vroeg om het weekend naar pinkpop te gaan.

Zondag 31
Het is rustig op zondagmorgen in de Antwerpse havens. Des te drukker is het met watersporters, zeiljachten, motorkruisertjes, waterscooters en nog meer drijvende voorwerpen. Het is ook pracht weer daarvoor. Op dagen als vandaag waardeer ik mijn beroep wel. Roeland maakt veel vaaruren. Meldt zich ook bij posten. Bij post Dordrecht worden we plots verward met pleziervaart. "Gezien de kleine echo, geringe snelheid ( en de wat minder ervaren manier van melden, maar dat zei hij niet). Dacht ik dat het om pleziervaart ging" zegt de verkeers begeleider. Eigenlijk wilde ik stuurboord op stuurboord passeren met afvaart van de Merwede, maar dat leek de post niet zo'n goed idee. Ze hadden vandaag al genoeg grappen meegemaakt met pleziervaart excuseerde de man. Op zich fijn dat hij ook plezier in zijn werk heeft. Al bedoelde hij wat anders waarschijnlijk.

 April
2009
  
 Juni
2009