"december 2008"
 November
2008
 
Januari
2009
Maandag 1
Janarie: Eerst vers broodje gehaald, dan ontbijt met ma en marie. Dan naar het C.I.S. kantoortje gegaan. Nog wel 2 reizen van La Ferte naar Herent, maar pas 15 december laden, dus dat is niks. In Reims wel Vieux les Asfeld naar Walsoorden. Donderdag laden, Das intressanter dus aangenomen. Tevreden met de reis, er waren er 4, 2 daarvan zijn na de middag ook bevracht. Om 12 uur wilden ik ma haar auto aan boord zetten, maar in de velgen zitten mini gaatjes waar geen van de hijsbanden die we aan boord hebben op passen. Dus eerst nog wat moeten maken. Pas om 1 uur vertrokken. Het is nat en grijs weer, hopelijk morgen beter, want dan moet ik buiten staan. Nog naar Sarron gevaren. Henny: M naar school gebracht en dan door naar de boekhouder. Eerst bij de oude boekhouder de dossiers vanaf 2001 op halen en deze bij de nieuwe weer af leveren. Ook nog wat aanwijzingen gekregen wat betreft het boeken in het programma. Naar de Toys R us om voor het sinterklaas weekend nog wat te kopen. Daarna bij de Media markt nog wat aankopen gedaan. Als ik weer thuis kom, schuif ik een dvd-tje van de Media markt in de speler.

Dinsdag 2
Janarie: 6 uur op, weer is grijs maar toch meest droog. Bij Guerdin nog even aangegaan voor auto hijsbanden met 1 draad haken, maar daar hebben ze enkel die die ik ook al heb. Jammer, ik heb ze ergens gezien. Dus weer verder, bij het binnenvaren van de aisne net de pousseur clameau en champagne voor. Niet erg moeten toch nog afbreken, dat op gemakje gedaan. Het is gelukkig droog maar het houd niet over. Best wel wat afvaart tegen gekomen. Aan Venizel begint het te regenen. Vanaf villeneuve is het donker, met een 500W halogeenlamp op de kop goed te varen. Om kwart voor 7 aan sluis celles. Had hem nog kunnen doen, maar geen zin meer. Het was net gestopt met zachtjes regenen. Dus vastgemaakt beneden de sluis. Als we 's avonds TV zitten te kijken is het beeld opeens weg en liggen dus los. Het touw is van de paal geschoten en liggen aan de overkant, motor gestart en een slag om de paal, wat een geknoei, pikkedonker het regent en het waait, en vanwege de herrie die de vallende druppels op het zeil maken moet ik heel hard roepen naar mijn moeder die vanonder het zeil de motor en het roer bediend, romantisch hoor dat varen. Henny: Met de trein naar Parijs om daar het een en ander voor te bereiden op de beurs van morgen. 's Middags nog even een cadeautje gekocht voor oma en op de eifeltoren geweest. Daarna lekker eten en terug naar het hotel om te slapen.

Woensdag 3
Janarie: 7 uur op, nu liggen we nog goed, met 4 touwen vast. Boven de sluis ligt nog een afvaart. Het is snert weer het regent aan een stuk door. Om kwart voor 12 aan berry au bac, en boven de sluis ma d'r auto aan de wal gezet, daarna weer vertrokken. Marie heeft het eten klaar en ma stuurt een pandje. De brug aan sluis conde is niet hoog en kunnen er maar net onder door. Het water staat vrij hoog. Ik vind dit altijd een mooi stukje varen. Smal en aan beide oevers overhangende bomen. Zie nog een ijsvogel gaan. Om half 4 aan de silo van vieux, maar moeten door naar de zwaaikom beneden sluis 13 om rond te gaan. Om half 5 weer terug aan de silo. Allereerst even melden, morgen om 10 uur laden zeggen ze. Eerder kan niet, want dan is de stroom te duur! Dan alleen weer opgebouwd, de stuurhut ging makkelijk, dan is het inmiddels droog, als ik klaar ben is het een heldere sterren hemel en vriest het. Henny: Vroeg op de beurs in parc de la vilette, gesproken met verschillen de mensen die eventueel wat voor de ELV kunnen betekenen qua werk. 's Avonds zijn we uitgenodigd om op de Seine een hapje te komen eten.

Donderdag 4
Janarie: Om 9 uur open gelegd en ijken opgenomen. Om 10 uur komt er een bakkertje langs, wel fijn, jammer dat we net gegeten hebben. Kwart over 10 begonnen met laden. Tussen de middag niet gestopt. Om 3 uur vol, ijken opgenomen en de papieren gehaald. Het ijk gewicht moest vandaag handmatig uitgerekend worden, want de computer staakt. Onderweg het schip afgespoeld, ma en marie sturen. We zaten achterop flink onder het stof en velletjes. Kwart over 7 aan sluis Conde. In de pont canal boven de sluis vast gemaakt. Nog de kapotte lamp in de autokraan vervangen. Henny: Vandaag de tweede en laatste dag van de mini vergaderingen in parijs, georganiseerd door de VNF. 's Avonds nog met de TGV terug naar oma's huisje.

Vrijdag 5
Janarie: Half acht opgestaan en de sluis doet het niet, dus naar Berry au Bac geroepen. Om 8 uur is er al iemand. Een kwartier later dan toch beneden de sluis, één voordeel is dat het nu wel echt licht is. Om 9 uur aan Berry en dan komt er net een schip uit Berry marne, dus 2e schutting. Er is ook nog opvaart. Zal je altijd zien dat gebeurt alleen als je haast hebt. Beneden de sluis vast gemaakt. Meteen weg gereden naar Sluis 5 om een klein graftegeltje op het graf van Franka ( herdershond )te leggen. Bij de sluiswachter nog een bakkie gedaan. En dan om half 12 vertrokken om Marie naar huis te brengen. Dan door naar Oma's huisje, want die moet nog even een tas omruilen. Dan gelijk door naar Dalen. Weekendje met de familie in de huttenheugte, sinterklaas vieren. Als we aan komen kunnen we zo aan tafel. Henny: Vroeg op, want mijn ouders liggen hier. Daar lekker even ontbeten en toen de kindjes naar school gebracht. Aansluitend met me moeder veel te veel boodschappen gehaald voor het weekendje huttenheugte. Kinderen uit school halen en bij mijn vader en moeder eten. We stellen onze tomtommetjes in en vergelijken de uitkomst, op twee minuten na gelijk. Omdat er veel file is besluiten we de aanwijzingen te negeren en rijden we over Ommen, tot grote ergernis van Saskia, die nu absoluut de weg kwijt is. Maar uiteindelijk is het dan toch gelukt. We settelen ons in één van de huisjes en bereiden het eten klaar. Als de rest van de familie aankomt kunnen ze gelijk aanschuiven. En Janarie en ik zijn weer lekker bij elkaar. Sinterklaas komt met veel kabaal de cadeautjes bij de voordeur zetten. En de kinderen hebben reuze pret.

Zaterdag 6
Na het ontbijt gaan we allemaal wandelen naar de dome via de speeltuin. We besluiten de zwemspullen te halen en de hele middag in het zwembad door te brengen. Na te zijn geweekt hebben we lekker gegeten in Harvey's family grill.

Zondag 7
's Ochtends een wandeling om het meer. En na de lunch weer lekker zwemmen.

Maandag 8
Vanmorgen vroeg is een gedeelte van de familie vertrokken, de rest ontbijt nog aan tafel en kijken de huisjes na. De auto's worden ingepakt en om half 10 rijden we weg. We moeten het hele park in de rondte, dan de sleutels in de bak gegooid. In Coevorden nog getankt. Janarie rijdt in de auto van oma weer naar huis. Om 1 uur M weer naar school gebracht. Naar het winkelcentrum om D zijn bril op te halen en een nieuw slotje op Janarie's horloge te laten maken. Om half 4 dan eindelijk op weg naar boord. Onderweg nog een frietje gegeten en 's avonds de auto nog aan boord gezet. We gaan niet meer varen geen zin meer, maar morgen wel heel heel vroeg op, zodat we misschien nog net door Abbecourt kunnen komen.

Dinsdag 9
Janarie staat om 3 uur op, eerste werk is de kachel wat hoger zetten, het is namelijk vreselijk koud. Toch nog niet om 7 uur aan Cendriere, als we het nu maar halen. Bij de tunnel nog even met een buurman kunnen praten, die zijn vanmorgen van Vailly vertrokken en gaan laden in Berry voor Herent. Verder de hele dag geen schepen gezien. Het heeft wel gesneeuwd dus het is glad en wit. Nu al kerstsfeer. We zijn op de pont canal blijven liggen, Want de sluis niet meer gehaald. Nou ja, nu vroeg vast op een mooi plekje, alleen jammer dat het zo donker is.

Woensdag 10
Kwart voor 7 op, en een nieuwe lamp in de schijnwerper voorop gedaan. Bij de sluiswachter de telecommande ingeleverd. Het zal niet lang meer duren of deze sluis is ook automatisch. Het is niet echt donker met al de sneeuw die er ligt. Om 10 uur aan Pont l'Eveque, net de Shamrock en ND des Dunes voor. Daarna gaat het best vlot, zeker voor het Canal du Nord. En voor je het weet is de dag alweer om en is het donker. Om half 8 aan Clery beneden de sluis, daar liggen nog 2 pousseurs en 1 enkele spits en die is als eerste, dus kunnen we morgen vroeg de eerste schutting mee. Boven de sluis moet een bekende collega liggen dus loop even naar de sluis. Ja hoor hij ligt er. Daar op visite geweest, ze hebben de verwarming kapot. Het was een nieuwe maar wel net uit de garantie. Gelukkig kun je met de generator en wat elektrische kacheltjes het ook lekker warm maken. Tot ze weer wat dichter bij de reparateur zijn moeten ze het zo zien uit te zingen. Varen is leuk , maar er is aan boord altijd wat.

Donderdag 11
Zoals we gisteren al meldde kunnen we vandaag met de 1e schutting op, er is veel bedrijvigheid boven de sluis. De vallei van Clery gaat snel, sluizen komen leeg om. In Moislains ook al veel schepen om te laden. Maar varend zien we niet veel schepen. Ook in Marquion veel schepen bij de silo's. We varen 's avonds door naar Don. Vandaag goed gevaren. Lang met een vriend aan de msn gezeten die onlangs met zijn auto te water was geraakt. Dat lijkt me een verschrikkelijke ervaring. Maar gelukkig heeft hij er niets aan over gehouden, niet eens een verkoudheid.

Vrijdag 12
Kwart over 6 op, het vriest, alles nog glad en wit, maar het ergste is nog de touwen die zo stug zijn, er is haast niet mee te werken. Kunnen als 2e mee schutten met een 80 meter die gister avond voorbij gekomen is. In lille zit die nog maar net in de sluis en moeten we even wachten, in Quenoy net zo. D brengt het declaration de marchandise naar de sluiswachter. Het is nog steeds glad aan boord en aan de wal, en nu komt er ook nog een beetje mist bij. Niet veel later zijn we in België. Daar weer een nieuwe soort vaarvergunning op laten maken, enkel geldig voor Wallonië. Een sluis verder zijn we in Vlaanderen en moet er natuurlijk weer een ander document gemaakt worden. Met bevrachters gebeld voor een volgende reis. Naar Eemshaven vanaf Moislains, maar willen niet meer dan 22 betalen, en we vroegen 27. Ook Vaucelles - spyck geprobeerd, 16 gevraagd kwam niet rond. Dan Marquion - Meppel, dat was in 1 x goed 18 euro, maar helaas niet meer dan 250 ton. Beneden de sluis van Vijve gaat de auto weer aan de wal, Henny gaat met D en T , M ophalen in Terneuzen. Ze is met iemand mee gereisd met de trein. Om 10 uur in de kom van Evergem en daar komen ze allemaal weer aan boord.

Zaterdag 13
Henny en M gaan met de auto naar Terneuzen om daar een buurman te halen, en vervolgens rijden ze door naar de vergadering van de ELV. Janarie vaart met D en T naar Terneuzen en daar in de oude kanaal arm gaan liggen, nog net een plekje voor ons. Snel wat gasolie en drinkwater gebunkerd. Nog net de tijd om handen te wassen en om te kleden, want dan staat de buurvrouw voor de deur om ons op te halen voor de vergadering. Het was een rustige vergadering en na afloop gezellig en heerlijk gegeten. Na aankomst aan boord hebben de 2 andere buren net de auto's aan boord en onze auto wordt voor ons aan boord gezet. Bij deze nogmaals dank u wel.

Zondag 14
Als je geen haast hebt zoals nu, komt het tij goed uit en hoefden we niet vroeg te beginnen. Het spitsen gehalte ligt vanmorgen boven gemiddeld. Toch nog wat te vroeg begonnen, eerste stuk nog tegenstroom. Als we in Walsoorden aankomen is het water nog niet echt lekker opgekomen, maar met ons kleine scheepje is de invaart ruim en diep genoeg. Er ligt nog niets. Anderhalf uur later liggen we met 4 spitsen. Met de kinderen even frisse neus gehaald, het was mooi weer, wel koud. Bij terugkomst aan boord, is de visite er al. Toekomstige collega's, althans potentiële toekomstige collega's. Helaas in een te hoog tempo een spoed info sessie gegeven, want het internaat wacht alweer op M en vanavond ook op ons. Dus de visite met pal hoog water (ook op de kaai) van boord gegaan. Op internaat het voorgerecht gemist, en oma komt er bekaaid vanaf. Gelukkig is het binnenkort kerst.

Maandag 15
De losser is goed op tijd om half 6 heeft de zuiger er al een paar ton uit, ze hebben haast er volgen nog 4 spitsen. Janarie rijdt om half 9 weer naar Rotterdam naar een vergadering van een sociaal economische organisatie. Veel moeite en een hoop geregel. Maar wel een nuttig gevoel en belangrijk werk. Als hij terug is, is het hoogwater en zit ik bij de dokter vanwege een hardnekkige hoest. Onze volgende reis is bevestigd, en of we wel willen opschieten, want de silo wil al met kerst verlof en dus morgen laden. Nou dat gaat met de beste wil van de wereld niet, maar woensdag morgen misschien wel, als het mee zit. Dus net als het donker wordt vertrekken wij uit Walsoorden en doen onze kilometers in het donker. Net voor Terneuzen nog een "bootje" tegen gekomen met een heel royale golfslag. Ondanks het volgens de loods afstoppen klapperen de kimmen droog en de klinknagels om je oren. Na een melding bij de post aan de loods, moeten we niet zo zeuren.(Althans daar kwam het zo ongeveer op neer) Een paar minuten later meld een buurman dat door de golfslag van dezelfde boot de ramen in de roef eruit zijn geslagen. En nog steeds wordt er ontkend door de loods. Het ligt aan iedereen behalve aan hem. Wanneer kan er nou eens wat gedaan worden aan dit steeds maar terugkerend probleem.

Dinsdag 16
Oei, het is alweer werken geblazen, volle bak in de sluis, 2 spitsen en 2 kempenaars en vol is de sluis. Dan voor het eerst met de nieuwe stuurhut leeg door de stad van Kortrijk. De post meld 4 meter, gelukkig kun je er ongestraft 30 cm bij optellen. Want i.p.v. 20 cm te kort te hebben waren er nog 15 cm over. In menen ook een volle schutting, we treffen het wel met de sluizen. Tot in Don, daar vallen we net van een schutting. Maar qua tijd valt het eigenlijk best mee. Leeg gaat het echt flink sneller, want geheel tegen verwachting in zijn we al om 7 uur boven Palluel. Het is aarde donker en een beetje mist. Dus bij iedere brug even heel voorzichtig passen en meten. Aan de zwaaikom rond en het laatste stukje achteruit. Om 8 uur vast op de laadplaats. Morgen ochtend niet als eerste beurt laden, kunnen we mooi nog wat boodschappen doen.

Woensdag 17
De dag begonnen met vers geperste jus d'orange en een baguette. Dan het ballast water uit de piek gepompt en het ruim laad klaar gemaakt. Om 9 uur is de buurman vol en zijn wij aan de beurt. Ze hebben haast, want ze komen ons roepen en er wordt niet eens in het ruim gekeken en meteen begonnen. Henny haalt intussen de boodschappen. Opeens roept de silobaas "nog 1 ton" Hoezo nog maar één? Ik heb de vracht nog lang niet, vreselijk scheef en voorover. De ijken opgenomen, wel twee keer. Janarie komt echt maar op 238 ton. Zegt de silo baas: "Ja, dat klopt je krijgt er maar 237" Nou, dat is fijn dat ik dat nu pas weet, dan had ik anders geladen. Nu kan ik eerst nog een halfuur recht scheppen. We worden wel gewoon over de aangenomen 250 ton betaald, Ja zou een mooie boel worden. Als we recht liggen weer een stukje gaan varen en het schip afgespoeld. Dat was er in Walsoorden niet van gekomen. Is ook niet zo een goed idee met dat zout water daar. 's Avonds nog door naar Don.

Donderdag 18
De buurman van een 80 meter schip was gister langzij gegaan van een opvaart die niet is opgeschoven tot de laatste palen. Nu bleek er geen lengte genoeg meer over voor de buurman. Gaat ie opvaart ook nog eens om 6 uur beginnen, en daarmee de buurman een half uur voordat de sluis begint zijn bed uit jaagt. Lekkere buren zeg! Op de Leie schiet het niet echt lekker op. En het tij in Terneuzen valt vrij vroeg, dus wil nog wel een stukje doen. We ruiken de stal. Tot overmaat van ramp zit er in Evergem ook nog wat tussen de deuren. Janarie had net gezegd: "goh, voor het feit dat we net de schutting miste, en nu 16 minuten later alsnog in de sluis liggen valt me helemaal niet tegen" Altijd gevaarlijk zulke uitspraken. Maar het valt allemaal mee. De buurman spoelt met zijn schroefwater het probleem weg. Als we in Terneuzen zijn is het al wel bedtijd geweest.

Vrijdag 19
Om 7:11 uur hoogwater in Terneuzen, een uurtje eerder opgegeven voor de sluis. We kunnen gelijk mee via de midden sluis. Met een nog slaperig hoofd komen we er achter dat het nu toch fors harder waait dan gisteravond. Dus nog snel een paar voorzorgsmaatregelen genomen. Aan Hansweert alleen geschut, druk is het niet meer. Kerst begint nu echt dichterbij te komen. Door de sluis gebruik gemaakt van de auto steiger, want het vrijdag ritueel begint weer. Maar, het is nu wel kerst vakantie! De voorzorgsmaatregelen bleken onnodig, nou beter zo dan andersom. We hebben momenteel ook een mini coastertje, met die 237,500 ton in liggen de dekken 70 cm uit. Vanmiddag zou er een potentiële zij-intreder (vanaf nu R) aan boord komen in 's Gravendeel. Samen met Henny en de kinderen. Maar R kan niet wachten en ik pik hem en zijn auto dan ook aan de Volkerak al aan boord. Varen dan samen naar de kil. Onderweg veel vragen beantwoord en weinig gestuurd. In 's Gravendeel blijven liggen. Morgen weer een dag. Erg haastig zijn we niet, want we weten nog steeds niet bij wie we moeten lossen in Meppel.

Zaterdag 20
Janarie gaat met de auto naar Gorinchem voor de IA Schuttevear jaar vergadering. Henny en R varen naar Vreeswijk. Als Janarie na afloop van de vergadering in Vreeswijk is, liggen we nog niet vast. Als hij de lekdijk oprijdt ziet hij ons aan komen, en we maken vast op de drijfsteiger.

Zondag 21
Vanmorgen de matroos R gewekt en door de Beatrix sluizen geschut. Geen bekenden op de sluis dit keer. Door de sluis met 2 auto's aan boord verder. Ondanks de stevige wind slingerden we op het Amsterdam rijn kanaal harder dan op het IJsselmeer. Op het IJsselmeer komen we ook nog collega's tegen die naar Eemshaven geweest zijn, en ze delen hun ervaringen met ons. In Lelystad krijgen we een mooi plekje, wel heel dichtbij de Batavia. R en Janarie schieten wat mooie plaatjes van de ondergaande zon en natuurlijk van de Batavia.

Maandag 22
Om 9 uur komen de andere gasten voor vandaag aan boord. Nog een nieuwe spitsenvaarder en een professionele binnenvaart belangen behartiger (promotor). We passeren de Houtrib sluizen en deinen gezellig naar de ketelbrug. Die eenmaal gepasseerd slingeren we bijna niet meer en varen we voor de wind af met een stralend zonnetje erbij. De gasten hadden het slechter kunnen treffen. Bij de ramspolbrug doen we nog en extra rondje voor de camera en pikken we de daarna verkleumde cameraman weer op. Na een warme chocolade melk, iedereen doet solidair mee, kijken we onder het varen een Franse docu waarin Henny nog een rol speelt. In Genemuiden liggen Henny haar ouders, weinig tijd om met ze te spreken, te druk met de gasten. Zwartsluis is een mooi dorp om doorheen te varen, vlak voor Meppel vaar ik toch ook nog een stukje vandaag. De potentiële spitsen schippers aan boord hebben het mij wat varen betreft gemakkelijk gemaakt. We blijven in de wachthaven in afwachting van het nieuws bij wie we de lading mogen afleveren. We eten samen nog een boterham en dan gaat ieder weer zijns weegs. Het was een leuke dag, maar wel druk.

Dinsdag 23
Na het ontbijt wat reis administratie bijgewerkt. Dan op de fiets naar het station. Het is hier op zich een mooie wachthaven, maar het is alleen wel een heel eind van het stadscentrum. Met de trein naar Zwolle voor de jaar vergadering van de onderlinge schepen verzekering. Het lijkt wel of alle deelgenoten naar de vergadering gekomen zijn. Na het lekkere eten weer op de trein gestapt. Uiteraard had de trein weer wat vertraging. De fiets staat er nog dus hoef niet terug te lopen, gelukkig maar want het is toch een kwartier fietsen.

Woensdag 24
Voor de kerstdagen naar Oldenburg, maar eerst nog langs familie in Lathen. Hij heeft een mooi stuk houten speelgoed uit onze jeugd gerestaureerd. Bij Janarie's zus in het noorden van Duitsland mogen M D en T naar Duitse traditie de kerst boom versieren. Na de maaltijd vinden ze zelfs nog een paar cadeautjes onder de kerstboom.

Donderdag 25
Mooie wandeling gemaakt door het vlakke veen landschap. Het meer waar het dorp Achternmeer zijn naam aan ontleent is al heel lang geleden droog gelegd. Met de neefjes een potje kolonisten van catan gespeeld.

Vrijdag 26
Vandaag wandelen we langs de Hunte, boven de sluis van Oldenburg en natuurlijk nog een paar spelletjes gedaan en samen met de zwager naar boord gereden om te kijken hoe de matroos het maakt. Hij maakt het goed, alleen de walstroom ligt eruit. Gelukkig is dat weer snel geregeld.

Zaterdag 27
Na het ontbijt en het nodige schoonmaakwerk zijn we vertrokken. Het loopt al tegen half 12 maar dat mag de pret niet drukken. We gaan naar mijn vriendin in Groningen, en niet alleen mijn vriendin maar ook naar het vriendinnetje van M . Om half 2 komen we daar aan en I staat al buiten te wachten met haar mama. Ze kon niet langer binnen zitten wachten. Na de koffie krijgen we een rondleiding over de boerderij. En Janarie helpt, voorzover een leek dat kan, (zal wel vooral in de weg lopen geweest zijn) mee met de koeien voeren en melken. Ook een mooi zelfstandig beroep dat boeren. Ik zie veel overeenkomsten, maar ook verschillen. De beesten kun je echt nooit alleen laten, met een schip gaat dat veel makkelijker.

Zondag 28
Vandaag hebben we een lekker luieren dagje, helemaal niets gedaan.

Maandag 29
Janarie is naar een vergadering van de ONS en congres van Kantoor Binnenvaart. En ziet daar bekenden zoals Rhens en Annemarie, maar ook het resultaat van de drukke meevaardag van vorige week. Ze hebben er bij de BVB een leuk kleine schepen promotie filmpje van gemaakt. En Maria van der Hoeven, minister van economische zaken, krijgt er een ingelijste airbrush westropa poster overhandigd van Margit van den Berg. Henny blijf met de kinderen aan boord. Maar niet lang, er is op 12 kilometer afstand een nest met witte herders, en daar gaan we even kijken. We nemen een optie op de pup met het oranje halsbandje. Aansluitend even boodschappen doen met natuurlijk op ons lijstje de oliebollen mix en toebehoren. Snel aan boord een boterham eten en vervolgens naar de Gamma. De lichten boven de keuken tafel zijn al een paar weken stuk, en dat is toch erg donker zo in deze winterse dagen. Ook nog de stad in om boeken te kopen over het opvoeden van een pup. Als we weer aan boord zijn eten we weer een boterham en is het voor de kinderen tijd om, om te kleden enz enz. 's Avonds werk ik het boordjournaal weer een beetje bij, en voeg een pagina met BVB poster toe. En Janarie komt pas om middernacht terug van zijn vergadering in Vlaardingen.

Reactie van
Liane
Wordt het een teefje? Hopelijk wel gr. Bowie

Dinsdag 30
Vandaag staat de telematica dag in Nijmegen op het program. Janarie is er heen geweest, en heeft o.a. een propaganda verhaal aangehoord van Men. Ten Broeke over de R.I.S. We moeten straks allemaal, groot en klein aan de transponder en dat gaat ons 500 euro kosten. NIETS GRATIS, besodemieterd wor je. Is het niet links dan wel rechtsom. En ik, ik bak vandaag 100 oliebollen en schil 5 kilo appels voor appelflappen/beignets. Erg lekker.

Woensdag 31
Deze ochtend had ik afgesproken met onze puppy, maar we zien er toch vanaf. Met gemengde gevoelens overigens. Het lijkt ons verstandiger er nog even mee te wachten, als je een pup koopt dan moet je daar de tijd voor hebben zeker tijdens de opvoeding. Dus sorry Bowie geen teefje voor jou. 's Middags gaat D voor controle weer naar het UMCU voor zijn oog, T gaat met ons mee. Zijn oog wordt weer opgemeten en er wordt geconstateerd dat de druk op 11 staat. Goed dus. Qua zicht, om grof weg uit te leggen. Met normale ogen ziet iemand 100 %. D ziet met zijn goede oog 120 en met zijn glaucoom oog 50%. Maar met zijn brilletje kan hij 70% zien. Het is nog steeds een verschil, waardoor hij diepte moeilijker in kan schatten. Morgen is het officieel januari en dat betekend dat ze vandaag toch echt moeten weten bij wie we moeten lossen. Dus nog eens gebeld naar de SCAT. "ja, je moet bij de agrifirm, maar wist je dat nog niet?" Nee, als niemand ons belt dan weten we dat niet hè. Dus de agrifirm gebeld om ons te melden. Maar die weten van niets, wel van de buren waar we samen mee geladen hebben. Dus nog eens naar de bevrachter bellen. Ik hoop dat ze het snel regelen, want ik ga niet lossen als ze niet de juiste papieren kunnen laten zien. Stel je voor dat ik toch bij de verkeerde los. Dan heb ik al snel een crisis jaar. Ondanks dit gemier laten we ons de schaatspret niet afnemen en gaan papa en M naar de schaatsbaan in Wannepperveen. Daar toch nog 4 uur op het ijs geweest. Als ze terug zijn aan boord komen, zijn D T en ik er ook net. Dan nog een paar oudejaars conferance gekeken en flink wat vuurwerk afgeschoten. Alle vingers en andere ledenmaten zitten er nog aan. En we wensen iedereen een gezond en gelukkig 2009.

 November
2008
  
 Januari
2009